Ukens Kvinne

Barbara Estrada-Johansen


Barbara kommer opprinnelig fra en liten by ca. 90 kilometer utenfor Mexico City, Mexico. I 1998 møtte hun det som senere kom til å bli mannen hennes på internett, og i 2000 endte hun opp med å flytte til Norge. Les mer om Barbara og hennes livshistorie i Ukens Kvinne uke 39! 


Hvordan hørte du om #OssKvinner? 

«Det var for lenge siden. Jeg var en av de første medlemmene i Latinamerikansk Forening, og etter hvert så hørte jeg om det nye prosjektet #OssKvinner. Jeg syns det hørtes veldig interessant ut og bestemte meg for å melde meg inn. I #OssKvinner har jeg blitt kjent med andre kvinner med bakgrunn fra både Norge og andre land. Det er et stort mangfold i gruppen, noen er entreprenører, noen er studenter, noen arbeider fulltid. Det har vært interessant å bli kjent med kvinner med ulik bakgrunn og det er mye å lære fra hverandre. Det er et sted vi kan utveksle erfaringer, kontakter, råd, inspirasjon og ideer. Det er et interessant og lærerikt forum for kvinner som ønsker å møte andre kvinner og utveksle ideer og erfaringer» 





Kan du fortelle oss litt om bakgrunnen din? 
"Jeg er utdannet advokat, jeg tok en bachelor i jus og senere en master i forretningsjus i Mexico. I Mexico jobbet jeg som advokat innenfor forretningsjus og kontraktsarbeid, og jeg har erfaring fra flere store advokatfirmaer. Men, så flyttet jeg til Norge og måtte begynne på nytt. Jeg jobbet en stund på den mexicanske og senere den chilenske ambassaden, jeg var au pair, spansk lærer og senere kontraktsleder innenfor et stort norsk firma, så det var i hvert fall litt mer innenfor utdanningsfeltet mitt. Men, de siste 10 årene har jeg arbeidet som Senior Advisor i Global Mobility, innenfor olje- og gassindustrien, i tillegg til å drive min egen bedrift!"


Fortell oss litt om bedriften din 

«I slutten av 2016 begynte jeg å importere håndlagde tekstiler fra forskjellige områder i Mexico, tekstilene er fairtrade sertifisert og håndbrodert laget av organisk stoff. De fleste produktene lages av kvinner som driver sine egne små bedrifter. Det er tradisjonelle mexicanske klær, sko, ulike ting laget av lær, metall og tre. Det jeg ønsker er å kunne selge organiske, bærekraftige og tradisjonelle mexicanske tekstiler. Jeg ønsker at folk skal få øynene opp for håndlagde produkter, såkalt «slow fashion». Klærne har både kvalitet og mening. Jeg ønsker å promotere ulike mexicanske områder, tradisjoner og kultur som skal kunne gjenspeiles i hvert plagg. Jeg begynte med å selge på markedet på BLÅ i Oslo, ulike julemarkedet, jeg samarbeidet også med den mexicanske ambassaden på ulike begivenheter. Men, i dag har jeg min egen nettside, Etsy-butikk, Instagram og facebook-side, hvor du kan få kjøpt produktene."


Hvordan kom du i gang?

"Ideen startet allerede i 2002. Da ble den mexicanske ambassaden stengt og jeg var en liten stund arbeidsledig, men jeg fant raskt jobb og ideen ble på en måte lagt på is. Jeg begynte å ta opp igjen ideen med å starte mitt eget firma i 2009-2010, men på den tiden fikk jeg barn og livet ble travelt, og ideen ble igjen lagt bort. Men da barna ble større, og jeg passerte 40 så tenkte jeg at nå er tiden inne for å bare sette i gang. Ikke lenger bare tenke på ideer, men sette i gang med å handle. Jeg lagde en plan, hva trengte jeg? Hvordan skulle jeg importere varene? Hvordan skulle jeg selge varene? Jeg lagde en nettside, begynte å arbeide med utviklingen av en logo, fant en grafisk designer, kontaktet forskjellige verksteder i Mexico for å utvikle designideene mine, noen av designene er mine egne mens de fleste er laget etter tradisjonelle mexicanske mønstre."


Hva motiverer deg med å drive din egen bedrift? 

"Jeg liker å være min egen sjef, jobbe i mitt eget tempo og få frem mine egne ideer. Det er motiverende å se resultater. Som innvandrerkvinne ønsket jeg å vise at det er mulig og konvertere en ide til en bedrift som kan gi deg motivasjon og lønn. Det er lærerikt. Det er mange ulike positive faktorer ved å drive sin egen bedrift. Det var en stor fordel å ha bakgrunn innen jus og forretning. Jeg visste hvordan det fungerer, reguleringer av skatt, om jeg behøver en tillatelse eller ikke osv. Det som jeg manglet var markedsføringssiden, det var det siste jeg tenkte på. Jeg begynte med å fokusere på logo, navn på bedriften og de juridiske tingene, men ikke på markedsføringen og det viste seg å være det viktigste. Jeg måtte tenke på hvordan jeg skulle skaffe meg et marked, skulle jeg gjennomføre markedsundersøkelser osv. Men, etter hvert ble jeg bedre på markedsføringen og bruker i dag mange forskjellige kanaler til å selge. Jeg har min egen nettbutikk, Etsy-butikk, Instagram og Facebook, det gjør at jeg kan nå ut til flere og selge mer. Sosiale medier har blitt superviktig, spesielt for de som er under 40 år, det er en bra måte å skaffe seg kunder, markedsføre å vise produktene. Jeg ønsker at Mexican Box skal være med på å skape nysgjerrighet rundt den mexicanske kulturen, det er ikke bare tequila."


Har du noen råd til andre kvinner som ønsker å bli entreprenører? 

"Ja, mitt råd er at de først og fremst trenger å stole på seg selv. Jobb med ideen din, planlegge godt, undersøke bra. Hva trenger de, hva de skal gjøre? Deretter ta tak, «take action», ikke bare la det stå på is.


Som kvinnelig grunder, har prosessen med å starte ditt eget firma vært «empowering» for deg?

«Ja det var ganske empowering. Det å drive egen bedrift, selv om den ikke er så stor enda, viste meg at det jeg vil, klarer jeg. Det jeg har lært meg, kan jeg bruke, og at alt er mulig. Det er ikke begrensinger. Spesielt som innvandrerkvinne er det også mulig, du kan ikke begrense deg på grunn av språk, kultur. Stol på deg selv. Og bruk virkemidlene og kunnskapen du har, det finnes andre kvinner som kan hjelpe deg på vei, og det viste meg at jeg KAN!"



Barbaras Bedrift

Mexican Box 


"Mexican Box ønsker å fremme takknemligheten for håndlagde produkter og støtte meksikanske håndverkere for å markedsføre sine produkter i Nord Europa. Vi tilbyr deg unike enestående produkter, håndlaget, fulle av liv og farge, du vil få et lite stykke Mexicos hjerte og vil støtte små produsenter i Mexico til å fortsette å bevare og opprettholde sitt tradisjonelle håndverk


Besøk nettbutikken HER 

Finn MexicanBox på Etsy 


Finn MexicanBox på Instagram 

Finn MexicanBox på Facebook 

Bli med og støtt lokale kvinnelige grundere som Barbara, og tips oss gjerne om andre kvinner du mener fortjener å fremsnakkes!